OVERHEID EN ARBEIDSMARKT PODIUM een verandering in de attitude van managers, die actief moeten aanmoedigen dat hun teamleden nieuwe vaardigheden leren en toepassen. Soortgelijke initiatieven bij het bedrijfsleven hebben aangetoond dat die ‘mindset shift’ niet alleen nodig maar noodzakelijk is, van “kennis is macht” naar “kennis delen is kracht”. Topambtenaren moeten het belang van digitale vaardigheden onderschrijven en actief deelnemen aan initiatieven zoals iLeiderschap (ook als co-facilitator). 5. Meer aandacht voor retentie van talenten: Vanwege het dreigende tekort aan gekwalificeerde medewerkers met de juiste IT-kennis en -ervaring is retentie van competente medewerkers noodzaak geworden. Omdat werving van talenten steeds lastiger is geworden in de huidige arbeidsmarkt, is nadruk op retentie belangrijker dan ooit. Naast aandacht voor waardering (financieel en niet-financieel), zijn opleiding en doorgroeimogelijkheden voor medewerkers instrumenten die de overheid op diverse locaties structureel kan inzetten om haar talenten te behouden. Topambtenaren moeten actief deelnemen aan initiatieven zoals iLeiderschap Tips voor slimmere en effectiever inzet van mensen, middelen en maatregelen • Maak IT-vaardigheden een integraal onderdeel van loopbaanontwikkeling en creëer daarbij heldere groeipaden voor medewerkers die IT-rollen ambiëren. • Maak voor iedere medewerker een persoonlijk leerplan dat afgestemd is op hun huidige vaardigheden en de benodigde verbeteringen. • Bevorder een cultuur van continu leren, waarbij medewerkers worden aangemoedigd om regelmatig nieuwe (IT) kennis en vaardigheden op te doen. 70 iBestuur 54, april 2025 • Zorg dat er een nauwe koppeling is tussen de organisatiedoelen (waarom veranderen we?) beoordelingscyclus (wat zijn mijn leerdoelen?) en de leerinterventies (welke kennis en kunde ga ik verwerven?) • Voer regelmatig evaluaties uit om de effectiviteit van de opleidingen te meten en biedt feedback aan medewerkers om hun leerproces te verbeteren. 6. Heroriëntering op het bestaande opleidingsbeleid: via iVakmanschap en iLeiderschap is er een stevig fundament gelegd. De traditionele face-to-face trainingen voldoen echter niet altijd aan de behoefte van medewerkers die direct toepasbare kennis nodig hebben. Daarom is een heroriëntatie op het huidige opleidingsbeleid noodzakelijk waarbij inzichten vanuit onderzoek en succesvolle organisaties moeten worden geïmplementeerd Dit vraagt niet direct om grotere investeringen, maar eerder om een slimmere en effectievere inzet van mensen, middelen en maatregelen. Hoe verder? Het upgraden van IT-vaardigheden bij de overheid is niet alleen een noodzaak, maar een fundamenteel onderdeel van het toekomstbestendig maken van overheidsdiensten. Door te investeren in opleiding en retentie, het opzetten van expertisecentra, en het bevorderen van een cultuur van continu leren, kan de overheid ervoor zorgen dat haar medewerkers de benodigde kennis en vaardigheden hebben om de digitale uitdagingen van de toekomst aan te gaan. Programma's zoals iVakmanschap, iLeiderschap en de integratie van iTrainees spelen hierbij een essentiële rol, maar kunnen effectiever worden ingezet, met name door koppeling aan een leerecosysteem en het aanbieden van werkplek ondersteuning. De sleutel tot succes ligt in een geïntegreerde aanpak die zowel individuele groei als organisatorische ontwikkeling stimuleert. Dit is een gedeelde verantwoordelijkheid van topmanagement, HR, lijnmanagers en individuele medewerkers. Jan Rijken is gastdocent Learning & Development bij de Nyenrode Business Universiteit en gasthoogleraar aan de Universiteit van Madrid.
71 Online Touch Column Piek Knijff Home